Avaldatud: 2022-12-29

Kuidas ostelda targemalt ja turvalisemalt?

Suurele ostumaratonile minnes võib jätta pangakaardi koju, sest nutiseadmetest on saanud turvaline, aga ka äärmiselt mugav makseviis. Kuidas on kõige mugavam maksta ja mida meeles pidada?

Maksed pankade rakenduste või Apple Pay või Google Pay kaudu?

Kõige mugavamaks makseviisiks on kasutada pankade rakendusi, Apple Pay või Google Pay rakendusi. Igal rakendusel on oma eelised. Pankade rakendused on efektiivsed, sest nende abil on hea jälgida rahavoogusid (kui palju on kulutatud ja kus) ning vaadata kohe ka saldot. Apple Pay ja Google Pay rakendused võimaldavad lisada mitmeid kaarte, mis pole omavahel seotud (sealhulgas erinevate pankade kaarte).

Seadmete ühilduvuse suhtes tuleb arvestada, et pankade rakendusi saab installida vaid nutitelefonidesse (iga isik saab installida rakenduse vaid ühte nutitelefoni), kuid nutikella või mitmete seadmete igapäevasel kasutamisel võib olla mugavam kasutada Apple Pay või Google Pay rakendusi, mida saab kasutada nii telefonis kui nutikellas (Apple Pay ja Google Pay rakendusi saab siduda samaaegselt mitmete seadmetega). 

Neid rakendusi saab installida erinevatesse telefonidesse, kuid neid saab kasutada ka kontaktivabadeks makseteks (nutitelefoni makseteks), kui telefon toetab biomeetriat ja see on lubatud. Kui biomeetria on keelatud, siis võimaldavad mõned rakendused kasutada ka koodi või parooli. 

Veebiostudeks soovitame seadistada virtuaalsed kaardid, mis on deebetkaartide fiktiivsed simulatsioonid, mille eeliseks on privaatsuse tagamine ja võimalike pettuste ennetamine, sest sel viisil puudub ligipääs tegelikule maksekontole. See on toode, mis on mõeldud konkreetselt veebi- ja mobiiliostudeks. Virtuaalne kaart on ettemaksukaart, millele saab kanda teatud rahasumma. Kaart ei eksisteeri füüsilisel kujul, kuid hõlmab sama teavet kui traditsiooniline füüsiline pangakaart. Seda tüüpi kaarti, nt VERITAS Mastercard© kaarti, saab luua kiirelt veebikeskkonnas ja seda pakuvad ka mitmed rakendused ning teenused, nt Revolut. 

Kui tihti tuleks andmeid muuta ja paroole vahetada?

Sinu telefon, pank ja Apple Pay / Google Pay rakendused on kaitstud parooli, koodi või biomeetria abil. Biomeetriat peetakse kõige turvalisemaks võimaluseks, sest see on individuaalselt erinev ja ei ole võltsitav. Paroole ja kooda seevastu on võimalik teada saada, seega peaksid need olema kasutajale omased (et need hästi meelde jääksid), samas piisavalt keerukad ja teistele mitte teada olevad. Me ei soovita kasutada kõikjal paroolides ja koodides kasutatavaid andmeid nagu nt sünnikuupäev. Samuti ei tohiks kasutada korduvaid sümboleid nagu 00000, ega ka järjestikku sümboleid nagu 12345. Kui lood parooli, peaks see sisaldama minimaalselt 8 tähemärki, sealhulgas vähemalt kolme järgnevat: suurtähed, väiketähed, numbrid, sümbolid. 

Ei maksa kasutada sama PIN-koodi igal pool, sest selle väljatulemise korral on petturitel ligipääs kõigile sinu isikuandmetele. Kõige turvalisem on PIN-koodid ja paroolid pähe õppida, kuid nende üleskirjutamise vajaduse korral tuleb hoida sellist teavet vaid turvalises kohas kodus (st mitte neid andmeid endaga kaasas kanda).

Enamik ostlejaid kasutavad igapäevaselt Smart-ID rakendust. Smart-ID peab samuti unikaalne olema. Smart-ID turvaliseks kasutamiseks tuleb tagada, et PIN1 ja PIN2 koodid on teada vaid sulle ning et Smart-ID rakenduses kuvatav kinnituskood vastaks e-teenuses kuvatavale koodile.

Smart-ID vajab uuendamist iga kolme aasta tagant või ka uue telefoni ostu korral. Kuidas seda teha? 

  • Kui Smart-ID rakenduses kuvatakse teade, et aegumise tähtaeg on saabumas, tuleb klõpsata nupul „Smart-ID uuendamine“; 

  • autentida end - eID kaardiga, isiklikult pangakontoris, turvalise pangalingi kaudu või Smart-ID biomeetrilise autentimise abil;

  • kustutada vana konto;

  • lõpetada konto uuendamine oma kehtivate kontaktandmetega;

  • valida uued PIN-koodid.

Pidage meeles, et Smart-ID uuendamine on võimalik viimaste generatsioonide nutitelefonides:

ANDROID

  • Operatsioonisüsteem: Android 5 või uuem;

  • vaba mälu: vähemalt 36 MB Android 5.x või 24 MB Android 9 puhul;

  • ekraani kõrgus: vähemalt 480 pikslit;

  • ekraani suurus: vähemalt 3,5 tolli;

  • nutitelefoni internetiühendus, isegi kui see on vaid Wi-Fi-ühendus.

iOS

Operatsioonisüsteem: iOS või uuem. Toetatud seadmed>

  • iPhone 5S või uuem;

  • iPod Touch (Series 5) või uuem;

  • iPad 2 või uuem;

  • iPad Mini.

Mis saab siis, kui kaotad maksevõimekusega nutiseadme?

Kui maksefunktsiooniga seade kaob või varastatakse, on väga oluline kaitsta nii oma andmeid kui raha. Kui kaotatud seadmel on seadistatud biomeetria, siis ei pea nii palju muretsema - telefon on nii kaitstud kui võimalik ja selle häkkimine on vähemtõenäolisem. 

Kui telefon ei ole kaitstud või kui nutiseade on kaitstud vaid lühikese ja lihtsa koodi ja/või parooliga, siis saab seda häkkida ja sellisel juhul on oluline, et tähtsad koodid (nt Smart-ID koodid, pangakaardi PIN-koodid jne) ei oleks telefonist (nt märkmetest või mujalt) leitavad. Mitmed internetipangad võimaldavad kaardimaksefunktsiooni ajutiselt lukustada, ja see on kasulik, kui loodad veel oma telefoni või muud seadet üles leida. See on väga oluline, kui oled kaotanud nutikäevõru, -kella või -sõrmuse, millel on lubatud maksefunktsioon. 

Kui kaotad telefoni ja muretsed andmete turvalisuse pärast, soovitame võtta ühendust oma pangaga ning nemad saavad aidata mobiilseid makseid või ka kaarti ennast peatada või blokeerida. 

Telefonimaksetel ilmneda võivad probleemid

Nutitelefoni ja teiste nutiseadmetega maksmine on mõistagi väga moodne ja uuenduslik, kuid ka sellel on oma väljakutseid. 

Näiteks kui telefoni ekraan on katki (ekraani klaas on katki või esineb teisi probleeme ekraani töös), siis võib biomeetriaga maksmine keerukas olla, sest telefoni ekraan ei pruugi suuta biomeetrilisi andmeid lugeda. 

Nutiseadmete teiseks oluliseks aspektiks on, et neid tuleb laadida. Kui telefoni aku hakkab tühjenema, peab sul ikkagi teisi makseseadmeid kaasas olema, või siis tuleb telefoni aku ise välja vahetada.

Järgmiseks nutiseadmega maksmise aspektiks on internetiühendus või Bluetoothi ühendus. See probleem telefone enamasti ei kimbuta, kuid aeg-ajalt tekib hetki, mil nutikell või maksesõrmus ei taha kuidagi seadmega ühenduda ja nii võib poes küllaltki palju aega kuluda.

Kui telefonil või nutikellal esineb probleeme, mis takistavad seadme abil maksete tegemist, siis too seade meile! Kui probleemidega (ekraan ei tööta, aku tühjeneb liiga kiiresti jne) telefon meie juurde jõuab, siis teostame diagnostika ja kui oleme kahjustuste ulatuse kindlakt teinud, anname teada, mida remondi jaoks teeme ja kui palju see maksma läheb. Kui telefoni probleem on juba selge ja teada, saab umbkaudset remondihinda juba enne remonti veebilehelt vaadata. Oluline on, et kogu hooldus ja remont viiakse läbi seadme tootja juhiste kohaselt, kasutades sertifitseeritud ja moodsaid tööriistu, kõige asjakohasemaid meetodeid ja originaalvaruosi, sest oleme kõige populaarsemate nutiseadmete tootjate volitatud hoolduskeskus.